Publicitate online: scurt ghid al opțiunilor de targetare

Targetare onlineUnul din avantajele majore ale publicității online este targetarea. Prin targetare înțelegem selectarea publicului țintă care va vedea reclama, în funcție de diferite criterii (locație geografică, interval orar, preferințe etc.). Targetarea poate îmbunătăți considerabil performanțele unei campanii online, servind afișări doar persoanelor care îndeplinesc criteriile selectate.

Modalități de targetare în publicitatea online

Există multiple modalități de targetare online: selectarea site-urilor al căror public este potrivit pentru produsul sau serviciul oferit, selectarea dispozitivelor pe care se va desfășura campania (desktop/mobil, sistem de operare etc.), targetarea pe zone geografice, selectarea zilelor sau a intervalului orar de livrare.

Selectarea site-urilor sau secțiunilor

Selectarea site-urilor sau a unor secțiuni din site pe care sa ruleze campania online este posibilă în general atunci când reclama este cumpărată direct de la publisheri sau regii de publicitate. Această selecție se poate face:

  • în funcție de profilul site-ului: de exemplu, o reclamă la un ingredient din bucătărie poate fi servită pe site-uri sau secțiuni din site-uri cu profil culinar; sau un service auto se poate promova pe site-uri sau secțiuni cu profil auto.
  • în funcție de statistici interne ale site-ului: de exemplu, un service auto se poate promova pe site-uri unde utilizatorii sunt interesați de auto, chiar daca site-ul nu este de profil (cum ar fi site-uri cu profil sportiv sau site-uri de știri). Statisticile interne sunt furnizate de publisher sau de regia care administrează site-ul, și prezintă afinitatea utilizatorilor pentru produsul/serviciul promovat.

Dispozitivele pe care se derulează campania

Majoritatea platformelor de publicitate permit selectarea formatelor publicitare care vor fi afișate utilizatorilor de desktop sau de mobil. Dimensiunea bannerelor diferă în funcție de dispozitivul ales, astfel că o campanie care rulează pe mai multe medii ar trebui să aibă formate publicitare specifice. În plus, pot fi derulate campanii publicitare numai pe una din aceste platforme, de exemplu un  client care dorește să promoveze un serviciu de telefonie mobilă se poate adresa doar utilizatorilor de mobil, fara a servi campania pe desktop.

În plus, unele platforme oferă opțiuni mai avansate de targetare a dispozitivelor, de exemplu alegerea browserului (Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera, Safari) sau a sistemului de operare (Android, iOS, Windows), tipul conexiunii la internet, furnizorul serviciilor de internet, IP-ul utilizatorilor.

Targetarea geografică

Prin targetarea geografică se poate selecta zona geografică în care va fi afișată reclama. De cele mai multe ori, reclama este servită utilizatorilor dintr-o anumită țară, judet sau oraș, însă anumite platforme permit o targetare geografică mai detaliată, în funcție de codul poștal al utilizatorilor.

Targetarea în funcție de zi sau interval orar

Majoritatea platformelor permit selectarea zilelor sau a intervalului orar în care va rula o campanie publicitară. De exemplu, o campanie poate fi setată să ruleze de luni până vineri, de la 8.00 la 16.00.

Targetarea contextuală

Prin targetarea contextuală, bannerele sunt selectate și servite automat pe site-uri în funcție de conținutul paginilor. Sistemul de targetare contextuală scanează paginile web după cuvinte-cheie și returnează anumite bannere în funcție de cuvintele-cheie găsite.

Bannerele sunt de regulă servite în zonele obișnuite de reclamă ale site-ului. În anumite cazuri, sunt servite bannere pop-up chiar lângă cuvântul-cheie asociat cu reclama, de regulă atunci când utilizatorul trece cu mouse-ul peste acel cuvânt.

Targetarea demografică

Reprezintă targetarea utilizatorilor în funcție de criterii demografice precum: vârstă, sex, venituri, intenția de cumpărare a unor bunuri sau servicii, numărul de persoane aflate în întreținere etc.

Targetarea comportamentală

Reprezintă targetarea utilizatorilor în funcție de comportamentul lor online, pagini vizitate sau căutări. Prin această metodă publicitatea este servită utilizatorilor care prezintă interes ridicat pentru serviciul sau produsul promovat.

Retargetarea

Retargetarea înseamnă direcționarea campaniilor online către utilizatori în funcție de acțiunile lor online anterioare.

Retargetarea se poate face in mai multe forme:

  • retargetarea în funcție de banner: servirea unui banner către utilizatori care au fost expusi sau au interacționat în trecut cu bannerele clientului.
  • retargetarea în funcție de site: bannerele sunt servite către utilizatorii care au vizitat în trecut site-ul clientului. De exemplu, un utilizator care a vizitat un site de articole sportive și s-a aratat interesat de anumite produse fără să le cumpere, ar putea să vadă acele produse în bannere în navigările sale pe alte site-uri.
  • retargetarea prin email: publicitatea este servită prin newsletter persoanelor care au deschis sau au interactionat în trecut cu email-uri ale clientului.
  • retargetarea prin baza de date: targetarea prin email utilizatorilor dupa ce si-au aratat interesul si s-au inscris in baza de date a clientului.

Selectarea audienței potrivite este un factor cheie în publicitatea online, iar mediul online prezintă numeroase modalități de targetare pentru a atinge publicul țintă.

Nu toate platformele includ toate aceste posibilități de targetare. În funcție de platforma aleasă, puteți defini care sunt modalitățile specifice de targetare și care sunt potrivite pentru produsul/serviciul pe care îl oferiți. Dacă sunteți la început, puteți experimenta cu metodele de targetare descrise anterior sau puteți apela la serviciile unei agenții de publicitate care să vă ajute să creați structura optimă a campaniei.

 

1 thought on “Publicitate online: scurt ghid al opțiunilor de targetare”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *