Publicitate online: scurt ghid al modalităților de plată

Publicitatea online plătităPublicitatea online plătită este o metodă foarte atractivă de promovare, deoarece este măsurabilă și are multiple modalități de targetare în funcție de publicul țintă.

Deoarece reclama online poate fi urmărită și analizată în moduri care nu se aplică unor medii de publicitate mai tradiționale, reclama poate fi, de asemenea, evaluată în diferite moduri. În publicitatea online plătită pot fi înregistrate numărul de afișări livrate, click-urile sau acțiunile realizate de un utilizator (completarea unui formular, cumpărarea prin intermediul unui site).

Modalitățile de plată pentru aceste tipuri de publicitate sunt de obicei descrise ca acronime: CPM, CPC, CPL, CPA/CPS, CPI, CPD, acestea sunt prezentate în cele ce urmează.

CPM (Cost per Mile)

CPM (Cost per Mile) reprezintă prețul pentru 1.000 de afișări ale unui mesaj publicitar. Prin afișare înțelegem distribuirea unui mesaj publicitar către un utilizator, indiferent dacă utilizatorul face sau nu click pe mesaj. Clientul nu este taxat suplimentar pentru click-urile făcute pe anunț, ci doar atunci când reclama se încarcă pe o pagină sau într-o aplicație.

Publicitatea online plătită la CPM conține de obicei anunțuri grafice (imagini statice sau animate, bannere HTML5).

Acest tip de publicitate este folosit de obicei pentru campaniile de imagine sau atunci cand clientul promovează o ofertă specială.

Avantaje:

  • Puteți cumpăra/vinde la CPM atât formate standard de bannere, cât și formate speciale (branding, bannere floating/sticky, bannere expandabile, etc.);
  • Prin cumpărarea la CPM aveți de regulă acces la pozițiile premium din site-uri.
  • Este ușor pentru clienți să stabilească un buget, deoarece clientul plăteste un volum deja stabilit de afișări, ceea ce oferă un control bun asupra cheltuielilor.

Dezavantaje:

  • Clientul plătește afișările indiferent dacă utilizatorii văd sau nu mesajul publicitar. De aceea, pentru acest tip de publicitate este important ca reclama să fie pozitionată într-o zonă vizibilă din site;
  • Afișările sunt plătite indiferent dacă utilizatorii fac click sau nu pe mesajul publicitar. În cazul campaniilor de imagine acest lucru nu este o problemă, însă daca clientul dorește să atragă utilizatori pe site, atunci este foarte important ca bannerele să fie corect realizate pentru a atrage click-uri.

CPC (Cost per Click)

CPC (Cost per Click) sau PPC (Pay per Click) reprezintă prețul pentru un click făcut pe mesajul publicitar. Clientul plătește doar click-urile făcute pe mesajul său publicitar, indiferent de numărul de afișări realizate.

Publicitatea online plătită la CPC este compusă de obicei din bannere standard (imagini statice sau animate, HTML5), bannere text sau bannere de tip text+imagine.

Prețul plătit pentru fiecare click poate fi fix (în cazul regiilor de publicitare sau al publisherilor) sau poate fi variabil, determinat de valoarea de piață a cuvântului cheie sau a expresiei de interes a campaniei publicitare (publicitatea prin Facebook Ads sau AdWords). Prețul variabil este calculat în funcție de scorul de calitate al anunțurilor și de concurența pentru cuvântul cheie vizat.

Publicitatea online plătită CPC este utilizată în principal de clienți al căror obiectiv este să obțină trafic web și conversii, deoarece cu acest tip de reclamă clienții ajung la utilizatorii care caută produsele sau serviciile promovate.

Avantaje:

  • Este ușor pentru clienți să stabilească un buget de campanie și să plaseze plafoane de buget, astfel încat să nu depășească suma de campanie alocată;
  • Campaniile optimizate de CPC pot aduce trafic și conversii semnificative;
  • În rețele mari, unde se aplică CPC variabil, bugetele și CPC-urile pot fi modificate în timp real.

Dezavantaje:

  • Publicitatea CPC este limitată la formate publicitare standard sau anunturi de tip text sau text+imagine, nefiind accesibile formatele speciale de bannere.
  • Campaniile CPC sunt livrate în general pe spațiul rămas după livrarea campaniilor CPM și de regulă nu sunt afișate pe poziții premium din site-uri.
  • CPC-ul poate deveni uneori scump și inaccesibil, din cauza concurenței pentru trafic cu alti clienți. Dacă clientul nu licitează un CPC competitiv, este posibil să nu obțină trafic.

CPL (Cost per Lead) și CPA/CPS (Cost per Aquisition/Sale)

Aceste modalități de promovare presupun ca un client care desfășoară o campanie online plătește doar atunci cand utilizatorii web desfășoară o acțiune.

În cazul CPL (Cost per Lead), clientul plătește un comision fix de fiecare dată când un formular este completat prin intermediul reclamei (de exemplu, un formular bancar, un formular de test drive, un formular completat către o firmă de telefonie mobilă). În acest fel, clientul creează o bază de date cu potențiali cumpărători pentru bunurile sau serviciile sale, care în timp ar putea face o achiziție.

În cazul CPA/CPS (Cost per Aquisition/Sale), clientul plătește un comision fix sau un procent din vânzari pentru fiecare tranzacție efectuată prin intermediul reclamei (de exemplu, un procent din vânzari pentru bunuri cumpărate de pe un site de electronice, sau un comision fix pentru reînnoirea unui contract de servicii). Astfel, clientul plătește doar atunci când produsele sau serviciile sale sunt cumpărate.

Pentru desfășurarea de campanii CPL sau CPA, clienții ar trebui să se înscrie într-o rețea de afiliere și să aibă mesaje publicitare atractive, care fac o trimitere clară către produsul sau serviciul promovat.

Avantaje:

  • Clienții plătesc doar atunci cand o acțiune este desfășurată pe site-ul lor (au un potențial cumpărător sau chiar au desfășurat o tranzacție pe site), indiferent de numărul de afișări sau click-uri efectuate pe bannere.

Dezavantaje:

  • Este greu de stabilit un buget pentru acest tip de publicitate. Pot fi zile fără nicio conversie și zile cu multiple conversii. De asemenea, pot trece până la 2 luni din momentul în care un utilizator face click pe mesajul publicitar până la momentul în care efectuează o acțiune.
  • Nu toate site-urile acceptă să ruleze acest tip de publicitate, astfel că pentru campanii CPL sau CPA opțiunile de promovare sunt mai limitate decât în cazul modelelor anterioare.

Alți termeni uzuali în publicitatea online plătită

CPD (Cost per Day) reprezintă prețul plătit pe zi pentru o campanie afișată permanent într-un site sau într-o pagină din site (de exemplu Homepage sau o secțiune). CPD se aplică pentru bannere sau branding afișate permanent în site-uri, pentru secțiuni dedicate în cadrul site-urilor sau pentru concursuri.

CPI (Cost per Installed) este un termen folosit în marketing-ul aplicațiilor mobile și se referă la costul pentru fiecare instalare de aplicație. O mare parte din marketing-ul aplicațiilor mobile se desfășoară CPI, deoarece scopul dezvoltatorilor este să aibă cât mai multe instalări. Câteodată utilizatorii sunt atrași să instaleze aplicațiile prin bonusuri sau reduceri la instalarea unei anumite aplicații.

 

Nu există o regulă în alegerea celei mai bune modalități de plată, strategia optimă depinde mult de produsul sau serviciul promovat, publicul țintă sau tipul de campanie (branding, vânzări sau creșterea traficului). Unii clienți pot obține avantaje utilizând o singură modalitate de promovare, în timp ce alți clienți pot alege o campanie în care să combine mai multe forme de publicitate online plătită. Dacă sunteți la început, puteți experimenta cu metodele de publicitate descrise anterior sau puteți apela la serviciile unei agenții de publicitate care să vă ajute să creați structura optimă a campaniei.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *